منو

چهارشنبه, 04 بهمن 1396 - Wed 01 24 2018

A+ A A-

مزاج شناسی در ازدواج

مزاج شناسی در ازدواج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، مسئله مزاج یکی از مسائلی است که در انتخاب همسر باید در نظر گرفته شود. البته دیگر مسائل مانند کفویت(سنخیت) در ایمان، اعتقادات و اخلاق و همچنین شرایط خانوادگی و ... نیز بسیار مهم بوده، حتی قبل از ورود به مسئله مزاج شناسی فرد باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. چرا که ما معتقد به انتخاب بسیار دقیق و عاقلانه و پس از آن زندگی عاشقانه و عاقلانه هستیم.
در انتخاب همسر باید چشم ها را کاملا باز کرد و دقیق نگریست و پس از ازدواج چشم ها را باید تمام بست....البته این ضرب المثل به طور صد در صد مورد تایید شرع مقدس نمی باشد. چرا که آیات و روایات فراوانی دال بر مراقبت و مدیریت شرعی زندگی بر اساس فرامین اسلامی رسیده که می بایست در قالب سبک زندگی اسلامی تدوین گشته و مورد مطالعه دقیق و پیاده سازی در نظام خانواده باشیم. که این وظیفه مهم بر عهده حوزه و روحانیت است؛  مثلا در قرآن کریم، خداوند متعال دستور می دهد: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ» (1) / ای کسانی که ایمان آورده‏اید! خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگها هستند، نگاهدارید.
خداوند در این آیه به مؤمنان دستور می دهد خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ ها هستند نگهدارند؛ نگهداری خانواده، به تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر و همچنین فراهم ساختن محیطی پاک و خالی از هر گونه آلودگی، است. این برنامه‏ای می باشد که باید از نخستین سنگ بنای خانواده، یعنی از مقدّمات ازدواج، و سپس نخستین لحظه تولد فرزند آغاز گردد.(2)
*با ذکر چند مثال، علت اهمیت تطابق مزاج زن و مرد مشخص می شود.
*مثال اول: همانطور که می دانید «گرم مزاجان» افرادی فعــال و پر جنب و جوش هستند و «سردمزاجان» افرادی کند و بیحال هستند(3). حال اگر زن و شوهر دارای مزاج مختلف باشند به سختی می توانند همدیگر را تحمل کنند. این مسئله در مورد دو دوست هم صادق است. در زندگی خوابگاهی یا حجره نشینی طلاب، فراوان مشاهده شده است که افراد دارای مزاج مختلف نمی توانند همدیگر را تحمل کنند و معمولا به رفتار همدیگر واکنش تند نشان می دهند. فرد فعال و پرانرژی از فرد فعال و پر انرژی خوشش می آید. تصور کنید زن و شوهر برای یک مهمانی دعوت شده اند. زن مزاج سرد دارد و شوهر بسیار گرم است. شوهر بعلت گرم مزاج بودنش فوراً سر و وضع خود را مرتب کرده و آماده رفتن می شود. اما زن به علت سرد مزاج بودنش بسیار کند عمل کرده و شوهر مدت زیادی منتظر می ماند تا زن آماده رفتن شود. حال اگر از این سنخ تضاد ها در زندگی زیاد باشد، به مرور زمان عشق و علاقه زوجین را نسبت به هم کم خواهد کرد.
*مثال دوم: همانطــور که گفته شد افراد صفراوی(گرم و خشک) حافظه خوبی دارند و تیزهوش هستند(4)، این افراد باید با هم سنخ خود یعنی افراد دارای مزاج گرم و خشک ازدواج کنند. چون درصورت عدم رعایت تطابق مزاجی این افراد قادر به درک یکدیگر نخواهند بود.
*مثال سوم: دمــوی مزاجان(گرم و تر) دارای روحیه شاد ، خوش مشرب و اجتماعی هستند(5) . حال تصورکنید چنین فردی با یک فرد سوداوی(سرد و خشک) ازدواج کند. فرد سوداوی گوشه گیر بوده، تمایلی به شرکت در اجتماعات ندارد . این دو نفر به علت تقابل مزاجی که دارند نمی توانند باهم کنار بیایند .
*مثال چهارم: یکی از خصوصیات بلغمی مزاجان، خونســـردی و بی خیالی آنها درحوادث و مشکلات است (6). حال اگر یک طرف بلغمی(سرد و تر) باشد و طرف دیگر گرم باشد یک طرف همیشه در اضطراب خواهد بود و طرف دیگر بی خیال. فرد گرم مزاج از بی خیالی طرف مقابلش خسته می شود و این وضعیت در درازمدت باعث تنفر و انزجار او از طرف مقابلش خواهدشد. متقابلا فرد سرد مزاج (بلغمی) نیز فرد گرم مزاج را به خاطر اضطراب و عجول بودنش سرزنش میکند.
نکته: بدون در نظر گرفتن مزاج نیز می توان به این تطابق رسید. ولی با مزاج شناسی کار بسیار آسان می شود و شناخت بهتر صورت می گیرد. چون در مزاج شناسی از خصوصیات بدنی نیز می توان کمک گرفت و به حالات روانی افراد پی برد . پیش تر گفته شد که مزاج ذکور نسبت به اناث گرم تر و خشک تر است. به همین جهت در عالم انسانی، زنان, پیرو و دنباله رو مردان هستند. علائم سرد مزاجی در زنان غلبه دارد و بعلت این تفاوت مزاجی ، مدیران و رؤسای عالم اکثرا مردها هستند. در خانواده نیز همینطور است و مدیر خانواده مرد است. حال اگر زنی را دیدید که مدیر شده است و توانایی این کار را هم دارد بدانید که حتماً گرم مزاج است.
البته نکته بسیار مهم این است که انسان می تواند با تهذیب نفس و اراده تا حدود زیادی نواقص و اشکالات خود را تعدیل و اصلاح کند و البته پس از ازدواج هم با اطلاع از اینکه بسیاری از رفتارها و واکنش های طرف مقابل بر اساس مزاج اوست و عمدی در کار نیست می توان به آرامش و تفاهم بیشتری دست یافت. همچنین می بایست با مراجعه به متخصص طب سنتی، با تشخصی مرد و زن طبق دستورالعمل های تعدیل و اصلاح مزاج عمل کرد که این امر نه تنها برای زوجینی که تطابق مزاجی ندارند مفید بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است، بلکه حتی برای آن زوجینی که تطابق مزاجی دارند نیز فایده داشته و تضمین کننده سلامت آن هاست. چرا که مزاج معتدل یعنی سلامتی و اصلاح و تعدیل مزاج یعنی درمان.

مزاج و ازدواج
پی نوشت:
1.قرآن کریم، سوره مبارکه تحریم، آیه 6
2.مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه،  تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1374، ج24، ص287.
3.دکتر ابوالحبیب، شناخت طبایع، جلد 1، ص 37.
4.همان.
5.همان.
6.همان.
رضا صادقیان

مواضع مشکوک سازمان غذا و دارو زیر تیغ!

آیا مافیای تراریخته‌ها فشار می‌آورد؟
مواضع مشکوک سازمان غذا و دارو زیر تیغ!
پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت
۰۸:۴۸
تلاش سازمان غذا و دارو که مکلف به تامین امنیت غذایی مردم در کشور است برای «عادی‌سازی مصرف محصولات تراریخته» در حالی صورت می‌گیرد که تنها کشورهای فقیر و برخی در حال توسعه‌های عقب‌مانده اقدام به مصرف و عرضه گسترده و بی‌قانون فرآورده‌ها و محصولات خوراکی تراریخته در بازار خود می‌کنند.

پایگاه خبری انصارحزب‌الله: اتخاذ مواضع مشکوک، غیرقابل توجیه و بعضا متناقض توسط مدیران سازمان غذا و دارو در طول دو ماه اخیر در مورد تولید و عرضه و مصرف محصولات تراریخته در کشورمان تعجب کارشناسان و متخصصین خواهان حذف این فرآورده‌های پرخطر از سبد غذایی ایرانیان را برانگیخته است و شائبه‌هایی درخصوص استقلال نظر مدیران این مرجع مهم نظارتی ایجاد کرده است.

آبرویی که بیهوده خرج می‌شود!

در شرایطی که برخی اخبار منتشر شده توسط منابع موثق تراریخته بودن ۴۸ درصد برنج تولید شده در استان‌های گیلان و مازندران را تایید می‌کنند، رئیس سازمان غذا و دارو در ۴ اسفند ۹۴، با تکذیب این موضوع، اعلام کرد: تولید داخلی برنج تراریخته هنوز در حد تحقیقات است زیرا این محصول ابتدا باید تاییدیه بگیرد و بعد وزارت جهاد کشاورزی این نوع محصول را تایید کند، بعد از سوی سازمان غذا و دارو هم باید تایید شود و ورود این برنج به بازار به همین راحتی نیست.

دیناروند در حالی اعتبار خود را خرج مدیر متخلف به کار گرفته شده در دولت یازدهم می‌کند که عامل رهاسازی بذر برنج تراریخته در دوره اصلاحات، پیش از این پس از مدت‌ها درگیری با معصومه ابتکار، رئیس وقت سازمان محیط زیست و نهادهای مسئول، به همین جرم محاکمه شده است و متاسفانه هم اکنون به واسطه بی‌تدبیری برخی از مسئولین دولت یازدهم به کار بازگشته است!

گواهی بین‌المللی و بیوتروریسم جهانی

همچنین در حالی که پیش از این وزیر بهداشت رسما اعلام کرده بود آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو مجهز به سیستم‌های به روز تشخیص محصولات تراریخته نیست، دیناروند در ۱۲ اسفند ۹۴، با تأکید بر کنترل شدید سازمان غذا و دارو بر محصولات غذایی وارداتی گفت: در وهله نخست هر محصولی باید گواهی حلال و سلامت از این سازمان اخذ کند و در درجه اول باید گواهی عدم تراریختگی را «ارائه دهد» و در صورت تراریختگی باید گواهی بین‌المللی تراریخته را داشته باشد.

تمرکز بر «اعتبار بین‌المللی» محصولات وارداتی تراریخته در حالی مورد استناد سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد که فرضا دولتی مثل «رژیم غاصب صهیونیستی» به علت بی‌اعتمادی به ادعاهای شرکت مونتسانو آمریکا به عنوان تولید‌کننده ۹۰ درصد محصولات و گونه‌های تراریخته جهان، حتی واردات یک قلم محصول آلوده به موارد تراریخته را ممنوع کرده است. با این احتساب با توجه به شرایط حساس کشور ما و پرونده‌های آشکار تایید‌کننده «حملات بیوتروریسمی» به سلامت ایرانیان با واردات گندم و سایر محصولات کشاورزی آلوده کشف‌شده، مشخص نیست مقصود دیناروند از اعتماد و اعتبار بین‌المللی دقیقا چیست!

برچسب GMO چه شد؟

وی همچنین در ۳ اسفند ۹۴ در حمایت تلویحی از روند فعلی واردات انبوه محصولات تراریخته یا GMO به کشور گفت: در مورد جایگاه محصولات تراریخته، نظرهای موافق و مخالف وجود دارد. اما امروزه این محصولات را نمی‌شود حذف کرد(؟!) لذا با این موضوع باید علمی برخورد کنیم.دیناروند در حالی آبروی خود به عنوان استاد فارماسوتیکس دانشکده داروسازی تهران را خرج مطامع مافیای حامی واردات و تولید تراریخته‌ها در ایران می‌کند که پیش از این در ۲۸ فروردین ۹۴ شخصا از «ضرورت برچسب گذاری بر محصولات تراریخته و اطلاع مردم از تراریخته بودن فراورده‌ها» گفته بود. با این وجود مشخص نیست در چند ماه اخیر در سازمان غذا و دارو و حواشی آن چه اتفاقی افتاده که مدیران این سازمان نه تنها در حمایت از جریان ضد GMO در کشور مشابه پرونده آبلیموی تقلبی و پالم و خمیر مرغ و آب معدنی دماوند، فضاسازی رسانه‌ای نمی‌کنند بلکه آبروی خود را نیز در این مسیر به هدر می‌دهند! ویروس مسری سیاست‌ورزی

جالب اینجاست که شیوه سیاست‌ورزی دیناروند در موضوع تراریخته‌ها به صورت ویروسی در حال انتشار در سازمان غذا و دارو است. حسین رستگار، مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو سازمان غذا و دارو، ۱۶ بهمن ۹۴ در برنامه نبض صدا و سیما اعلام کرد: «... ادله و شواهدی وجود دارد که مصرف محصولات تراریخته می‌تواند عوارضی در مصرف‌کننده ایجاد کند.» وی یک ماه بعد یعنی ۱۶ اسفند با تغییر موضع قبلی به یک خبرگزاری دولتی گفت: «تمامی فرآورده‌های تراریخته، از جمله روغن‌های خوراکی دارای مجوز وزارت بهداشت، آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم را گذرانده‌اند؛ و سلامت و ایمنی آنها کاملاً مورد تأیید است.» رستگار همچنین با انتقاد از کسانی که از برنامه مناظره اینگونه برداشت کرده‌اند که وی با تراریخته‌ها مخالف است، خاطرنشان کرد: «منظورش از تعبیر شمشیر دو لبه، مضر بودن تراریخته‌ها نیست بلکه به عقیده وی نه فقط داروها و مکمل‌های ورزشی که حتی آب هم در صورت مصرف غیراصولی، نظارت نشده و بیش از حد می‌تواند زیانبخش باشد و به عنوان شمشیری دو لبه عمل کند(!)» هاشمی، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در رفتاری عجیب به هفته‌نامه سلامت گفت: مصرف‌کنندگان ما باید خیالشان بابت استاندارد بودن محصولات تراریخته وارداتی به کشور راحت باشد و بدانند نه تنها ایران، بلکه بخش بزرگی از کشورهای جهان چنین محصولاتی را خریداری، تولید و مصرف می‌کنند(!) وی همچنین اعتراف کرده که در حال حاضر سویا، ذرت و کلزای وارداتی به کشور تراریخته است و در توضیح این وضعیت تلخ گفته است: این روزها حجم بالایی از سویا و کلزای جهان را محصولات تراریخته تشکیل می‌دهد و جالب اینکه نزدیک ۷۰ درصد ذرت مصرفی جهان هم تراریخته است. تراریخته اجباری بدون توجیه!

تلاش سازمان غذا و دارو که مکلف به تامین امنیت غذایی مردم در کشور است برای «عادی‌سازی مصرف محصولات تراریخته» در حالی صورت می‌گیرد که تنها کشورهای فقیر و برخی در حال توسعه‌های عقب‌مانده اقدام به مصرف و عرضه گسترده و بی‌قانون فرآورده‌ها و محصولات خوراکی تراریخته در بازار خود می‌کنند. گفتنی است برخلاف گفته‌های دیناروند و برخی از مسئولان دولت یازدهم، هیچ اجبار جهانی برای مصرف و تولید و واردات محصولات تراریخته وجود ندارد و اتفاقا مطابق قوانین مترقی کشورمان و تاکیدات مقام معظم رهبری در اسناد بالادستی، کشاورزی ارگانیک به علت سلامت و کیفیت تضمین شده محصولات با رشد بازارهای جهانی، متقاضی بسیاری داشته و به علت قیمت بالای محصولات، صنعتی بسیار سودآور محسوب می‌شود. شایان ذکر است اغلب اعضای اتحادیه اروپا شامل فرانسه، آلمان، اتریش، مجارستان، یونان، لوکزامبورگ، لهستان و بلغارستان هر گونه تولید و واردات محصولات تراریخته را ممنوع اعلام کرده‌اند. در سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز قوانین سفت و سختی در حوزه واردات وجود دارد به نحوی که تمام مواد غذایی (از جمله مواد غذایی فرآوری شده) و یا خوراک دام که حاوی شامل بیشتر از نیم درصد مواد تراریخته‌ باشند تنها با برچسب هشدار عرضه می‌گردند که با توجه به آگاهی عمومی مردم و تبلیغات وسیع انجمن‌های ضد تراریخته، همین میزان عرضه نیز با مشکل فروش مواجه است! در استرالیا و نیوزیلند و بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیگر نیز واردات میوه و محصولات غذایی GMO ممنوع است، با این احتساب مشخص نیست علت همراهی سازمان غذا و دارو با مافیای تولید و واردات محصولات تراریخته به بازار ایران، چیست؟!/کیهان

خواص و فضائل سنگها

۱ـ عقیق یمن :

ابن شهر آشوب نقل می کند که : روزی جبرئیل بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شد و گفت : یا رسول الله ! پروردگارم بر تو درور و سلام می فرستد و می فرماید : انگشترت را در دست راست کن و نگین آن را هم عقیق قرار بده و به پسر عمویت علی نیز بگو انگشترتش را در دست راست کند و نگین آن را هم عقیق قرار دهد. پیامبر پیام جبرئیل را به علی علیه السلام رسانیدند . حضرت علی علیه السلام عرضه داشت : یا رسول الله عقیق چیست ؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود : عقیق کوهی در کشور یمن است .( مناقب : ۳ / ۳۰۲ ، بحارالانوار : ۴۲/ ۶۱ ، مستدرک : ۳ / ۲۹۳ ).

روزی امیر مومنان از کنار جسد کشته ای می گذشتند که انگشتری با نگین عقیق در دست داشت . در این حال حضرت فرمود : انگشترش را برای من بیاورید . همراهان حضرت انگشتر مرد مقتول را از دستش درآوردند و به حضرت دادند . امیر مومنان نگاهی به آن انگشتر کردند و فرمودند : برای چه از صاحبت که تو را در دست داشت محافظت نکردی ؟ ( و مانع کشته شدنش نشدی ؟ ) پس انگشتر به صدا در آمد و گفت : یا علی من عقیق یمانی نیستم . ( الدر الثمین ص ۷۳ )
فضائل سنگ عقیق
۱-نخستین سنگ ایمان آورنده به خدا ، پیامبر و ائمه علیهم السلام
سلمان فارسی روایت می کند که روزی پیامبر اکرم به امیر مومنان فرمود : یا علی انگشتر را در دست راست کن تا از دسته مقربان الهی باشی .حضرت عرضه داشت : یا رسول الله، مقربان درگاه الهی چه کسانی هستند ؟ پیامبر فرمود : آنها جبرئیل و میکائیل اند . باز حضرت پرسیدند : چه انگشتری در دست کنم ؟ پیامبر فرمودند : عقیق قرمز ، پس همانا سنگ عقیق ، اول کوهی است که اقرار کرد به وحدانیت خدا و پیامبری من و به وصایت تو یا علی و امامت فرزندان بعد از تو و به بودن بهشت برای محبان تو و شیعیان فرزندانت . ( علل الشرایع ۱ / ۱۵۸ ، بحار : ۴۲ / ۶۹ ، وسائل : ۵ / ۸۲ )
۲-با ایمان ترین سنگ میان سنگها
امام صادق علیه السلام فر مود : دوست دارم که هر مومنی از شیعیان ما پنج انگشتر را در دست داشته باشد . یکی از آنها عقیق است ؛ زیرا عقیق باایمان ترین و مومن ترین سنگ به خدا و ما اهل بیت در میان سنگ هاست . ( جامع الاخبار : ص ۱۳۴ ، وسائل : ج ۱۴ ص ۴۰۳ ، فرحه الغری : ص ۸۸ ، التهذیب : ۶ /۳۷ )
۳-اول کوه شهادت دهنده به ولایت امیر مومنان علیه السلام
امام رضا علیه السلام ضمن حدیثی در فضیلت روز غدیر فرمود : خداوند ولایت امیر مومنان علیه السلام را بر ساکنان طبقات هفتگانه آسمان عرضه کرد . پس اول کسانی که به ولایت امیر مومنان ایمان آوردند ، ساکنان طبقه هفتم آسمان بودند .خداوند ( به علت این عمل آنان ) آسمان هفتم را به عرش خودش آراست و عرش خود را در آسمان هفتم قرار داد . پس از آن ، ساکنان طبقه چهارم به ولایت امیر مومنان اقرار کردند . خداوند اسمان چهارم را هم به بیت المعمور آراست و بیت المعمور را در آنجا قرار داد . سپس ساکنان آسمان دنیا به امامت امیرمومنان اقرار کردند و ایمان آوردند . خداوند اسمان دنیا را به ستارگان مزین کرد و بعد طبقات دیگر آسمانها ایمان آوردند . سپس ولایت امیر مومنان علیه السلام را بر زمین ( هفت طبقه زمین ) عرضه کرد .اول جایی که به ولایت امیر مومنان اقرار نمود ، سرزمین مکه بود .پس خداوند آن را به وجود کعبه آراست . سپس سرزمین مدینه ایمان آورد ،‌پس آن سرزمین را به وجود پیامبر صلی الله علیه و آله آراست . سپس سرزمین کوفه به ولایت امیر مومنان اقرار کرد . خداوند آن را به وجود امیر مومنان آراست . سپس خداوند ولایت امیر مومنان را بر کوهها عرضه کرد ، پس اولین کوه هایی که به ولایت امیر مومنان شهادت دادند سه کوه عقیق ، فیروزه و یاقوت بودند. ( اقبال الاعمال ۲/ ۲۶۲ ، بحار الانوار ۲۷ / ۲۶۲ )
۴-تسبیح سنگ عقیق و استغفار برای دوستان محمد و آل محمد
بشیر خدمت امام صادق علیه السلام عرض کرد : فدایت شوم چه نگینی بر روی انگشترم قرار دهم ؟ حضرت فرمود : ای بشیر ! چرا از استفاده عقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید غافلی ؟ پس همانا این سه عقیق ، سه کوهی هستند در بهشت که کوه عقیق قرمز بر خانه پیامبر صلی الله علیه و آله در بهشت و کوه عقیق زرد بر خانه فاطمه زهرا سلام الله علیها در بهشت و کوه عقیق سفید نیز بر خانه امیر مومنان علیه السلام در بهشت سایه افکنده است و همه این خانه ها یکی است . همانا این سه کوه ، خدا را تسبیح و تقدیس و تمجید می گویند و برای دوستان و محبان آل محمد صلی الله علیه و آله استغفار می کنند . ( امالی طوسی : ص ۳۸ ، بشاره المصطفی : ص ۶۳ ، بحار : ج۸ ص ۱۸۷ )
۵-تکلم خداوند با حضرت موسی
امام صادق علیه السلام فرموده اند انگشتر عقیق در دست کنید . همانا خداوند با پیامبرش ، موسی علیه السلام بر روی کوه عقیق سخن گفت و موسی بر این کوه به مقام کلیم الهی رسید . ( مکارم الاخلاق ص ۸۷ )
۶-معراج پیامبر
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید : در شب معراج که به آسمان ها سفر کردم ( به عرش رفتم ) به مرتبه ای رسیدم که نزدیکتر از آن ،‌ به مقام ربوبیت ، تصور پذیر نیست . پس خداوند در آنجا با من بین دو کوه عقیق سخن گفت . ( مائه منقبه ۱۶۸ ، الشیعه فی احادیث الفریقین : ص ۱۷۸ . )
فواید سنگ عقیق
۱-از بین بردن فقر
امام رضا علیه السلام درباره یکی از خواص عقیق می فرماید : ( دست کردن انگشتر ) عقیق ، فقر را از بین می برد و دست کردن آن نفاق را نیز نابود می کند . (کافی ۶ / ۴۷۰ ، وسائل الشیعه : ۵ /۸۵ ، جامع الاخبار ص ۱۳۳ )
امام صادق علیه السلام در حدیثی طولانی در خواص سنگ عقیق فرمود : خیلی عجیب است دستی که در آن انگشتر عقیق باشد و درهم و دینار نداشته باشد . ( مکارم الاخلاق : ص ۸۸ ، وسائل الشیعه : ۵ / ۹۱ )
۲-وسعت بخشیدن به رزق و بی نیاز کردن از مرد
بشیر از امام باقر علیه السلام پرسید : : چه نگینی بر روی انگشترم قرار دهم ؟ حضرت فرمود : ای بشیر ! چرا از استفاده عقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید غافلی ؟ پس همانا این سه کوه ، کوههایی هستند در بهشت .... تا آنجا که فرمود : هر کس یکی از انواع عقیق را در دست کند و شیعه ما اهل بیت نیز باشد ، به جز خیر و خوبی و وسعت در رزق نمی بیند و بی نیاز از مردم می گردد . ( امالی : ص ۳۸ ، الامان : ص ۵۲ ، بحار الانوار : ج ۳۷ ص ۴۲ ، وسائل الشیعه ۵ / ۸۸ )
۳-افزودن بر ثواب نماز
امیر مومنان علی علیه السلام می فرماید : کسی که انگشتر عقیق در دست کند و دو رکعت نماز با آن بخواند ، ثواب آن دو رکعت ، برابر با هزار رکعت نمازی است که بدون انگشتر عقیق بخواند . ( اعلام الدین ص ۳۹۳ ، بحارالانوار : ۸۰ / ۱۸۷ ، عده الداعی ص ۱۳۰ ، وسائل الشیعه ۵ / ۹۱ .)
۴-دور داشتن از قطع دست و خون ریزی شدید
روزی اعمش از اصحاب امام صادق علیه السلام به همراه حضرت در کنار قصر منصور دوانیقی ایستاده بودند که ناگهان مردی تازیانه خورده از خانه بیرون آمد . پس حضرت فرمود : ای اعمش نگاه کن و ببین انگشتر این مرد چیست ؟ اعمش پیش رفته و خوب نگریست و گفت : یابن رسول الله ، نگین انگشتر او عقیق نبود .حضرت فرمود : ای اعمش ! بدان اگر نگین انگشترش عقیق بود تازیانه نمی خورد . اعمش گفت : یابن رسول الله از خواص انگشتر عقیق بیشتر برایم بگویید ؟ حضرت فرمود : دست کردن انگشتر عقیق ، از قطع شدن دست محافظت می کند . گفت : دیگر چه خواصی دارد ؟ حضرت فرمود : از خونریزی شدید نیز جلوگیری می کند . ( مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل الشیعه : ۵ /۹۱ )
۵-تسریع در اجابت دعا و برآوردن حوائج
امام صادق علیه السلام در حدیثی در ادامه بیان فواید انگشتر عقیق می فرماید : خداوند دوست دارد دستی که برای دعا کردن به درگاهش بلند می شود ، با انگشتر عقیق باشد . ( مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل الشیعه : ۵ /۹۱ )
امیر مومنان علی علیه السلام فرمود : هیچ دستی نزد خداوند در هنگام دعا محبوبتر از دستی نیست که در آن انگشتر عقیق باشد . ( اعلام الدین ص ۳۹۲ ، بحار ۸۰ / ۱۸۷ )
امام سجاد علیه السلام می فرماید : پیامبر اکرم فرمود : هر کس انگشتر عقیق در دست کند ( و دعا کند ) خداوند حوائجش را بر آورده می سازد . ( کافی ۶/ ۴۷۰ ، وسائل ۸۶/۵ )
۶-مانع از شکنجه و تازیانه از روی ظلم
روزی مردی از کنار امام باقر علیه السلام عبور کرد که دستگاه ظالمانه حکومتی بنی امیه به ناحق او را تازیانه زده بودند . پس امام باقر علیه السلام فرمود : چرا همراه خود انگشتر عقیق نداشت ؟! اگر انگشتر عقیق در دست داشت ، به او تازیانه به ناحق نمی زدند .( ثواب الاعمال ۱۷۴ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ ، وسائل الشیعه : ۵ /۹۰ )
۷-ایمنی از شرّحاکم ظالم و هراس انگیز
امام باقر علیه السلام فرمود : دست نمودن انگشتر عقیق انسان را از شرّ سلطان ظالم و هر چه که او از آن می ترسد و می گریزد نگاه می دارد . ( الامان ص ۵۲ ،‌ الامالی ص ۳۸ ،‌ وسائل ۵ /۸۸ ، بحارالانوار ۳۷ / ۴۲ )
روزی حاکم به سسربازانش دستور داد که یکی از سادات را دستگیر کنند . وقتی سربازان آن مرد را می بردند ، امام صادق علیه السلام او را در آن وضعیت مشاهده نموده و فرمود : برای او انگشتر عقیق بفرستید ( تا آن را در دست کند ) . خانواده آن مرد انگشتر عقیقی به او دادند ، پس آن مرد از حاکم اذیت و آزاری ندید .( کافی ۶ / ۴۷۱ ، ثواب الاعمال ص ۱۷۴ ، مکارم الاخلاق ص ۸۹ ، وسائل ۵ / ۸۹ )
۸-قرار گرفتن در پناه مخصوص خدا و ولیّ خدا
اسماعیل فرزند امام صادق علیه السلام از جدش امام باقر علیه السلام نقل می کند که حضرت به او فرمود : ای فرزندم ، هر کس شب را صبح کند ، در حالی که انگشتر عقیق در دست راست داشته باشد و هنگام صبح قبل از آنکه کسی را ببیند ، نگین انگشترش را بر گرداند بطوری که در کف دستش قرار گیرد و سوره قدر را بخواند و بعد بگوید : آمَنتُ بِالله وَحدَهُ لا شریکَ لَهُ وَ کَفَرتُ بِالجِبتِ وَ الطّاغوت وَ آمَنتُ بِسِرِّ وَ عَلانِیَتِهِم وَ ظاهِرهِم وَ باِطنِهِم وَ اَوَّلِهِم وَ آخِرِهِم ؛ خداوند او را در آن روز از شرّ آنچه از آسمان نازل می شود و به سوی آسمان بالا می رود و همچنین از شرّ آنچه در زمین فرو می رود و از آن خارج می شود ، حفظ می کند و در محافظت خدا و ولی خدا به سر می برد تا صبح را به شب رساند . ( الامان ص ۵۲ ، مفتاح الفلاح ص ۱۹ ، وسائل ۵ / ۹۱ ، مستدرک ۳ / ۲۹۷ )
۹-حرز سلامتی از هر بلاء
امیر مومنان علی علیه السلام می فرماید : انگشتر عقیق در دست کنید که مایه برکت برای شما قرار داده شده است تا از بلاها و حوادث ایمن باشید . ( اعلام الدین ص ۳۹۲ ، مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل ۵/ ۹۰ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ )
بشیر از امام باقر علیه السلام پرسید : چه نگینی بر روی انگشترم قرار دهم ؟ حضرت فرمود : ای بشیر ! چرا غافلی ازعقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید ؟ پس هر کس یکی از آنها را نگین انگشتر خود قرار دهد ، از جمیع حوادث و بلاها مصون و محفوظ می ماند . ( امالی طوسی ص ۳۸ ، الامان ص ۵۲ ، بحارالانوار ۳۷ / ۴۲ ، وسائل ۵ / ۸۸ )
امام صادق علیه السلام می فرماید : همانا عقیق محافظت می کند از انسان در مقابل هر گونه بلا و حادثه ای . ( مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل ۵ / ۹۱ )
۱۰-نگاهدار انسان در سفر
امام صادق علیه السلام می فرماید : عقیق حرز در سفر است و دست کردن انگشتر آن در هنگام سفر ، انسان را از خطرهای سفر محفوظ و مصون می دارد . ( کافی ۶ / ۴۷۰ ، الامان ص ۵۲ ، وسائل ۵ / ۸۹ ، و ۹۰ )
یکی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله می گوید : روزی مردی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و از دزدان قافله در مسیر مسافرت و دزدیده شدن اموالش توسط آنها شکایت کرد . حضرت فرمود : چرا انگشتر عقیق در دست نمی کنی ؟ پس همانا انگشتر عقیق انسان را از هر بدی محافظت می کند . ( کافی ۶ / ۴۷۱ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ ، مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل ۵ / ۸۹ )
۱۱-عاقبت به خیری انسان در زندگی
راوی از امام باقر علیه السلام پرسید : چه نگینی بر روی انگشترم قرار دهم ؟ حضرت فرمود : ای بشیر ! چرا غافلی ازعقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید ؟ هر کس از شیعیان آل محمد علیهم السلام باشد و یکی از این سه نوع عقیق را در دست کند ، در زندگی اش مگر خیر و برکت و خوبی نمی بیند . ( امالی ص ۳۸ ، الامان ص ۵۲ ، وسائل الشیعه ۵ / ۸۸ ، بحارالانوار ۳۷ / ۴۲ )
حضرت زهرا علیها السلام از رسول خدا نقل می فرمایند : هر کس انگشتر عقیق در دست کند ، همیشه خیر و خوبی می بیند . ( امالی ص ۳۱۱ ، وسائل الشیعه ۵ / ۸۸ )
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله می فرماید : خداوند عاقبت کسی را که انگشتر عقیق در دست نماید ، به خیر و خوبی ختم کند . ( دعائم الاسلام ۲ / ۱۶۴ ، مستدرک ۳ / ۲۹۵ ، )
۱۲-بازداشتن از عذاب خداوند
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : زمانی که خداوند موسی بن عمران را خلق کرد ( وقتی او را در میقات به رسالت مبعوث کرد ) با موسی بن عمران سخن گفت ، سپس خداوند عنایت ویژه ای به اهل زمین کرد و از نور صورت حضرت موسی ، کوه عقیق را آفرید ، سپس خداوند قسم یاد نمود : به عزتم قسم هرگز نمی سوزانم و عذاب نمی کنم دستی را که در آن انگشتر عقیق باشد ، به شرط آنکه ولایت علی علیه السلام را در دل داشته باشد . ( المناقب ۳ / ۳۰۲ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ ، بحار الانوار ۴۲ / ۶۲ ، وسائل ۵/ ۸۷ )
سلمان و ابن عباس از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت می کنند که فرمود : در سفر معراج به ان مقامی رسیدم که نزدیک تر از آن به خداوند تصور شدنی نیست . خداوند با من میان دو کوه عقیق سخن گفت و خطاب رسید : یا احمد ! همانا من ، تو و علی را از نور خودم خلق کردم و این دو کوه عقیق را ( که در عرش می بینی ) از نور صورت علی بن ابی طالب خلق کردم . پس به عزت و جلالم قسم می خورم که به راستی خلق کردم این دو کوه عقیق را تا نشانه ای باشد میان موجودات و آفریده هایم و مومنان با این علامت شناخته می شوند . ( ای رسول ما ) به راستی به عزتم قسم یاد می کنم که همانا آتش جهنم را بر کسانی که انگشتر عقیق در دست می کنند و ولایت علی علیه السلام را در سینه دارند و شیعه اویند ، حرام کردم . (مئه منقبه ص ۱۶۹ ، الشیعه فی احادیث الفریقین ص ۱۷۸ )
۱۳-غم زدایی و فرح انگیزی
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید : ( ای مردم ) انگشتر عقیق در دست کنید ، همانا تا انگشتر عقیق در دست دارید ، حزن و اندوه بر دل شما وارد نمی شود . ( عیون اخبار الرضا ۲ / ۴۷ ، وسائل ۵ / ۸۶ ، مکارم الاخلاق ص ۸۷ ، صحیفه الرضا ص ۶۲ )
۱۴-افزایش امکان برنده شدن در قرعه
امام رضا علیه السلام می فرماید : کسی که انگشتر عقیق در دست کند و قرعه را بردارد ، شانس او برای برنده شدن بیشتر است و قرعه بهتری خواهد داشت . ( کافی ۶ / ۴۷۰ ، ثواب الاعمال ص ۱۷۵ ، وسائل ۵/ ۸۵ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ )
سنگ فیروزه
امام رضا علیه السلام می فرمایند : اولین کوههایی که اقرار به ولایت حضرت علی علیه السلام کردند ، کوههای فیروزه ، عقیق و یاقوت بوده است . ( اقبال الاعمال ۴۶۵ ، بحارالانوار ۲۷ / ۲۶۲ )
روزی مردی خدمت امام کاظم علیه السلام رسید و در انگشت حضرت ، انگشتر فیروزه ای دید . در حالی که آن مرد به انگشتر خیره شده بود ، حضرت از او پرسیدند: می دانی نام این انگشتر چیست ؟ وی در پاسخ گفت : فیروزه . حضرت به او فرمود : فیروزه نام آن در زبان فارسی است ، لکن در زبان عربی به آن ظفر ( پیروزی ) می گویند . ( کافی ۶ / ۴۷۲ ، وسائل ۵ / ۹۴ ، بحار الانوار ۴۲ / ۷۰ )
امام صادق علیه السلام می فرمایند : دوست دارم هر شخص مومن پنج انگشتر در دست داشته باشد . عقیق ، حدید صینی ، یاقوت ، دُرّ نجف و فیروزه که این خواص را دارد :
۱-نگاه به آن سبب خوشحالی و شادابی روح می شود .
۲-نگاه به آن چشم را قوی می کند .
۳-دست کردن آن سعه صدر و تحمل در برابر مشکلات می بخشد .
۴-قلب را تقویت می کند و قوت می بخشد .
۵-حاجت را برآورده می سازد و کارها را آسان می کند . ( التهذیب ۶ / ۳۷ ، وسائل الشیعه ۱۴ / ۴۰۳ ، روضه الواعظین ۲ ص ۴۱۱ ، فرحه الغری ص ۸۸ )
۶-دفع فقر
امام صادق علیه السلام می فرمایند : کسی که انگشتر فیروزه در دست کند ، فقیر نمی شود و بی پول نمی ماند . ( کافی ۶ / ۴۷۲ ، وسائل الشیعه ۵ /۹۴ و ۹۵ )
۷-یاری و کمک در امور : امیر مومنان چهار انگشتر در دست داشته اند که یکی از آنها فیروزه بوده و حضرت آن را برای پیروزی در برابر مشکلات به دست می کرده اند .( خصال ۱ / ۱۶۹ ، علل الشرائع ۱/ ۱۵۷ ، المناقب ۳ / ۳۰۲ ، بحار ۴۲ / ۶۲ ، وسائل الشیعه ۵ / ۹۸ )
۸-سبب بالا رفتن دعا و تسریع در اجابت آن
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله می فرمایند که همانا خداوند به من خطاب کرد : ای پیامبر ! همانا من حیا می کنم از این که بنده ا ی در دستش انگشتر فیروزه باشد و دستش را به دعا بلند کند و ومن دعای او را مستجاب نکنم و دست خالی برگردانم . ( مهج العوات ص ۳۵۹ ، وسائل الشیعه ۵ / ۹۵ ، بحارالانوار ۹۰ / ۳۲۱ )


دُرّ نجف
امام صادق علیه السلام خطاب به مفضل فرمود : دوست دارم که هر مومنی پنج انگشتر در دست کند : عقیق ، فیروزه و یاقوت و حدید صینی و دُرّ نجف . مفضل پرسید : سرورم ، خاصیت و فضیلت دست کردن انگشتر دُرّ نجف چیست ؟ حضرت فرمود : هر کس انگشتر دُرّ نجف در دست کند و نگاه به آن کند ، خداوند برای هر نگاهی که به این نگین می اندازد ، ثواب یک زیارت ( اعم از حج یا غیره ) در نامه عمل او می نویسد که اجر و ثواب آن برابر با اجر و ثواب عمل پیامبران و صالحان است و اگر رحمت خداوند بر شیعیان نبود ، قیمت هر دانه نگین درّ نجف به قدری گران می شد که کسی توانایی خرید آن را نداشت ، لکن خداوند آن را بر شیعیان ارزان قرار داده و زیاد یافت می شود تا آن که همه شیعیان بتوانند از آن بهره ببرند . ( التهذیب ۶ /۳۷ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ ، فرحه الغری ص ۸۶ ، وسائل الشیعه ۱۴ / ۴۰۳ )

مجوز استفاده از قالب مذهبی یاسین براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید